Pages

Thursday, November 25, 2010

KEBERKATAN ILMU


Ilmu yang berkat sangat penting dlm kehidupan..kerana tanpa ilmu yang berkat,,keredhaan Allah agak sukar untuk dicapai..ad sesetengah orng yg stdy dr awl pg smpi lewat mlm sehingga bersengkang mata...ad jga org yg study sikit. tp,,result org yg stdy skit ni lagi cemerlang dr org yg stdy bnyk..knpe???? krna keBERKATan ilmu..bkn x bagus terlalu tumpu pd stdy.tp dlm tempoh kte stdy 2,,,jgn sesekali mengabaikan hukum islam spt solat..utamakan yg aula.cth’y,,,kte tgh stdy. pas 2mak srh bsuh pnggan,,nk berhenti ke teruskan???bg pendapat an,,srhn mak lg penting..mngkin tgh2 bsuh pinggan kte terus dpt ilham..spe tau kn??dlm stdy juga kte kena bntu shbat..jgn kedekutkan ilmu..krna ilmu kita adlah milik Allah..sekiranya Allah nak tarik,,sekelip mata shja ilmu tu akn hilang..ingat,kte study bkn krana mengejar exam,,tp untuk memafaatkan ilmu dlm diri kta dan of course,,untuk mendapat keredhaan Allah..
Kita takkan tahu
Mungkin segala 8A/9A yang kita peroleh dalam PMR itu sebenarnya bukanlah hasil usaha kita menghafaz buku-buku revision yang ada, tapi merupakan BERKAT doa seorang guru yang sentiasa kita tunjuk rasa hormat dan kasih padanya.
Kita takkan tahu…
Subjek fizik yang biasenye kita peroleh B/C, dan tiba-tiba dalam SPM, kita peroleh A1 itu sebenarnya merupakan BERKAT doa seorang rakan yang pernah ditolong, meskipun pada kita, “alahai,ape je lah yang aku dah ajar kat kawan aku tuh”
Kita takkan tahu,
Di saat kita rasa , “aku tak habes study lagi nih, harap2 untuk exam kali ni,masuk lah soalan yang betul2 aku dah faham dan yg aku boleh jawab dengan baik” dan akhirnya harapan itu menjadi kenyataan, lantaran BERKAT doa dari ibu bapa anda yang memohon agar urusan anaknya sentiasa dipermudahkan ALLAH.
Dan juga kita takkan tahu…
Saat kita sudah hilang keyakinan terhadap diri seratus peratus, buntu dan hilang arah, ALLAH beri petunjuk kepada kita, untuk dapatkan kembali semangat yang telah hilang ,dan semuanya kerana BERKAT kekuatan yang telah kita kumpul sebelum itu ; melalui ibadat malam dan bacaan quran .
Kita takkan tahu…
Kita takkan tahu…
Kita takkan tahu.
“Salah satu daripada petanda ilmu yang
 berkat adalah apabila seseorang itu dengan bertambah ilmunya, semakin mulia akhlaknya dan semakin bertakwa dia kepada Allah”
Refleks balik diri kita…
SEMOGA SENTIASA DALAM REDHA ILAHI..AMIIIN…




1 comments:

tinta_hikmah said...

betul.smoga ilmu kita diberkati

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...